Nordic walking - krok po kroku

2019-09-23
Nordic walking - krok po kroku

Chodzenie z kijkami czyli nordic walking, stało się w ostatnich latach popularną formą rekreacji i spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Kto może uprawiać tą dysycyplinę, gdzie można chodzić i jak dobrać odpowiedni sprzęt? Wszystko znajdziesz w tym wpisie. Zapraszamy do lektury.

Co to jest nordic walking.

Nordic walking jest dyscypliną turystyczną wywodzącą się z Finlandii. Początkowo był to jeden z rodzajów całorocznych treningów dla narciarzy biegowych, chcących utrzymać formę przy niekorzystnych warunkach (brak śniegu). Popularne "chodzenie z kijkami" szybko jednak zostało zaadaptowane przez środowiska trekkingowe i bakcpackerów. Choć koncepcja znana była przez dekady, sam termin nordic walking ukuty został dopiero w 1979 przez fińskiego trenera Mauri Repo. Pierwsze kijki nordic walking, przeznaczone jedynie do pieszych wycieczek wyprodukowano w 1988 roku w USA przez firmę Exerstrider. Za samą popularyzację terminu Nordic Walker odpowiada jednak fińska firma Exel, reklamująca i sprzedająca kijki pod tym szyldem (szczególny wzrost w 1997 i 1999 roku).

kijki nordic walking na wycieczki dla seniora

Nordic walking - dla kogo?

Wielką zaletą wędrówek z kijkami nordic walking, jest to, że praktycznie nie ma dla nich ograniczeń wiekowych i kondycyjnych. W zależności od Twojej formy możesz dopasować intensywność, długość i poziom trudności do swoich możliwości. Dzięki temu nordic walking może być rozwinięciem wycieczek górskich albo formą spacerów dla seniorów.

Dodatkową zaletą wycieczek nordic walking, jest to, że nie ograniczają Cię także w kwestii terenu. Z kijkami możesz śmiało spacerować zarówno w terenie - po górach, lasach czy plaży, jak również w mieście czy wzdłuż utwardzonych ścieżek.

Pozytywny wpływ na zdrowie uprawiających nordic walking.

Prawidłowa technika nordic walking angażuje więcej partii mięśni niż przy zwykłym chodzeniu lub podczas joggingu. Szczególnie wzmocnione jest zaangażowanie takich partii jak klatka piersiowa, tricepsy, bicepsy, mięśnie ramion i brzucha.

Najczęściej wymieniane zalety nordic walking to:

  • zwiększenie siły i wytrzymałości ramion
  • większe spalanie kalorii w porównaniu do zwykłego marszu
  • redukcja nacisku na piszczele, kolana, biodra i plecy
  • odciążenie stawów, szczególnie istotne dla osób starszych
  • poprawa stabilności marszu
  • łatwiejsze wchodzenie na wzgórza
Różne badania wskazują, że poza oczywistymi zaletami w postaci poprawy kondycji ciała, nordic walking pomaga w usprawnieniu układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. Podczas marszu z kijkami średni zwiększony pobór tlenu waha się między 20 a 58%. Co więcej, w porównaniu ze zwykłym chodem, zwiększa się spalanie kalorii, przeciętnie od 20 do 40%.

nordic walking dla dorosłych na chodzenie po górach

Jak zacząć wycieczki nordic walking?

Aby zacząć wycieczki z kijkami nordic walking, trzeba zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Na szczęście ta dyscyplina nie stawia przed nami dużych wyzwań przygotowawczych i finansowych. Na sam początek wystarczą wygodne buty do marszu i kijki. Dodatkowy asortyment taki jak odzież termiczna, plecaki, bidony, frotki etc. są całkowicie dowolne.

Wybierając kijki, trzeba po pierwsze dobrać odpowiedni rozmiar, który dopasowany będzie do Twojego wzrostu. Poniżej znajdziesz grafikę, dzięki której dobierzesz odpowiednią długość kijka. Źle dobrana wysokość kijka sprawi, że chodzenie będzie męczące i zamiast wspomagać, będzie obciążać.

Drugim istotnym parametrem jest waga kijka. Oczywiście im lżejszy kijek, tym łatwiej jest z nim maszerować, niektórzy jednak lubią czuć coś cięższego, tutaj wybór może być podyktowany indywidualnymi preferencjami.

Końcówka kijka różni się w zależności od tego, czy chodzisz po miękkim terenie (dukty, piaski, leśne drogi) czy twardym (asfalt, chodniki). Do marszu w terenie kijek zakończony jest szpikulcem wbijającym się w podłoże, maszerując zaś w warunkach bardziej "miejskich" stosuje się szerokie nakładki z gumy. Wybierając swój model, sprawdź, czy ma takie nakładki lub czy możesz je dokupić, dzięki temu zawsze będziesz mógł korzystać ze swoich kijków.

Prawidłowa technika marszu z kijkami nordic walking przedstawiona jest na poniższej grafice. Warto to przećwiczyć przed pierwszą wycieczką, aby od samego początku maszerować prawidłowo i wyciągnąć jak najwięcej korzyści. Pamiętaj, że nieprawidłowa technika, może nie tylko nie dawać tyle samo korzyści, ale również, w skrajnych przypadkach, zaszkodzić. Jeżeli nie czujesz się pewny, możesz zawsze poszukać grup nordic walking, maszerujących z instruktorem, który pokaże Ci prawidłowe ruchy i skoryguje Twoją postawę.

nordic walking infografika

Teraz wiesz już wszystko, co trzeba, aby zacząć wycieczki z kijkami nordic walking. Sprawdź naszą ofertę turystyczną i ruszaj na szlak. Do zobaczenia!

Nasza witryna internetowa używa plików „cookies”. Więcej informacji w przedmiocie używanych plików „cookies”, ich zastosowaniu i sposobie ich modyfikacji, znajdziesz TUTAJ. Klikając "Akeptuję" zgadasz się na użycie cookies opisane szczegółowo w Polityce bezpieczeństwa (w szczególności do celów analitycznych oraz dostosowania treści serwisu do preferencji Użytkownika). Możesz w każdym czasie wyłączyć tą funkcjonalność w swojej przeglądarce.
Zgadzam się
pixelpixelpixel